Golongan wanita diseru merebut peluang disediakan kerajaan menerusi Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) dalam menceburi bidang keusahawanan menerusi platform digital.

Ini bagi membolehkan mereka menjana pendapatan secara berdikari dan tidak hanya bergantung kepada golongan lelaki atau suami dalam sesebuah isi keluarga.

Menurut Penasihat Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil, kempen "YouCanDuit" anjuran MDEC adalah platform terbaik bagi mereka hidup berdikari dan menggandakan jumlah pendapatan.

"eUsahawan dan eRezeki dalam program YouCanDuit telah menerima sambutan yang amat memberangsangkan. Saya difahamkan untuk eUsahawan, kebanyakan pesertanya adalah wanita.

"Tetapi untuk keusahawanan, kita inginkan semua rakyat Malaysia berjaya dalam bidang ini. Mengikut data yang diterima, golongan wanita amat berminat dengan program sepert ini," katanya selepas melancarkan YouCanDuit peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di Istana Budaya, pada Ahad.

Bagi siri jelajah terakhir YouCanDuit 2017, edisi kali ini turut menampilkan muzikal YouCanDuit, sebuah seminar keusahawanan dalam bentuk persembahan muzikal yang pertama di Malaysia.

Muzikal ini memupuk mengenai kepentingan dunia digital sebagai satu platform bagi rakyat Malaysia yang ingin menambah pendapatan.

"Kali ini kami bekerjasama dengan artis-artis tempatan seperti Erma Fatima untuk jadikan muzikal yang bertujuan memberikan pemindahan minda di antara rakyat kita bahawa keusahawanan dan ekonomi digital bukan hanya untuk golongan elitis sahaja tetapi untuk semua rakyat Malaysia.

"Kami akan teruskan lagi turun padang ke seluruh negara selepas ini, terutamanya apabila kita melihat kesudahan bagaimana peserta-peserta ini dapat menggandakan pendapatan mereka," kata Ketua Pegawai Eksekutif MDEC, Datuk Yasmin Mahmood.

Antara selebriti yang terbabit dalam muzikal youcanduit adalah mereka yang turut bergelar usahawan yang berjaya seperti Nabil Ahmad, Fattah Amin, Sifu Jamal, Fizo Omar dan Datuk Rosyam Nor.