Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), Datuk Yasmin Mahmood disenaraikan dalam kalangan 100 tokoh paling berpengaruh dalam kerajaan digital oleh laman web, Apolitical.

Apolitik adalah sebuah syarikat B yang disahkan yang percaya bahawa perniagaan dapat menjadi satu tenaga untuk kebaikan dan dengan bangga dapat dipertanggungjawabkan kepada standard akauntabiliti dan ketelusan yang tinggi.

Syarikat B yang disahkan adalah jenis perniagaan baru yang mengimbangi tujuan dan keuntungan. Mereka diwajibkan untuk mempertimbangkan kesan keputusan mereka terhadap pekerja, pelanggan, pembekal, komuniti dan alam sekitar.

Dalam menentukan senarai itu, Apolitical menarik pencalonan lebih daripada 100 penyumbang pakar, termasuk pakar kerajaan digital, ahli akademik dan kakitangan awam.

Apolitical berkata, teknologi digital telah mengubah hampir setiap aspek kehidupan orang ramai, termasuk kerajaan.

"Membawa teknologi digital transformatif ke salah satu sektor terbesar dan paling rumit adalah kerja yang sukar dan orang yang mengetuai transformasi ini selalunya berwawasan, imajinatif dan cekal," katanya di laman web tersebut.

Dalam senarai itu, Yasmin berada bersama CEO Canadian Digital Services, Aaron Snow, Ketua Pegawai Pembangunan Kerajaan Sweden, Asa Zetterberg, Timbalan Setiausaha Kumpulan Strategi Pejabat Perdana Menteri Singapura, Jacqueline Poh dan Pengarah LabHacker, Roberta Rabay.

Yasmin memulakan kerjayanya sebagai penganalisis program dengan bank tempatan selepas menamatkan pengajian dalam Sains Komputer dan Matematik.

Pada September 2014, beliau dilantik sebagai CEO MDEC, sebuah agensi kerajaan yang menerajui agenda digital negara.

MDEC adalah satu inisiatif nasional yang bertujuan untuk memacu pelaburan teknologi maklumat ke dalam negara, dengan itu membina juara teknologi tempatan ke dalam ikon global, memangkinkan ekosistem inovasi digital dan menggalakkan digital secara inklusif di kalangan rakyat.

-- BERNAMA