GOLDMAN Sachs Group Inc menyangkal dakwaan kerajaan Malaysia yang mendakwa bank pelaburan Amerika Syarikat (AS) itu 'dengan jelas mengetahui niat sebenar' 1MDB.

Goldman, sebaliknya, menegaskan, kerajaan Malaysia sebelum ini yang diterajui oleh Barisan Nasional telah membohongi bank pelaburan itu.

Malaysia pada Isnin telah memfailkan tuduhan jenayah terhadap Goldman Sachs Group Inc berhubung dengan urusannya dengan 1MDB.

Pihak berkuasa Malaysia mendakwa bank itu dan dua bekas pekerja Goldman berkaitan dengan siasatan ke atas suspek rasuah dan pengalihan wang haram yang berkaitan dengan skandal itu.

Peguam Negara, Tommy Thomas dalam satu kenyataan berkata, mereka akan cuba mendakwa sehingga mendapat hukuman penjara dan juga ingin mengenakan denda berbilion-bilion ringgit daripada Goldman Sachs serta empat individu lain.

Kesemua yang didakwa dituduh mengalihkan wang haram kira-kira AS$2.7 bilion atau RM11 bilion dari 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Inilah kali pertama Goldman Sachs, yang secara konsisten menafikan salah laku, telah menghadapi tuduhan jenayah dalam skandal 1MDB.

"Beberapa pihak dari kerajaan Malaysia terdahulu (kerajaan Barisan Nasional) dan dari pihak 1MDB telah berbohong kepada Goldman Sachs, peguam luar kami, dan orang lain mengenai penggunaan hasil daripada urus niaga ini," kata jurucakap Goldman, Michael DuVally dalam satu kenyataan.

"1MDB, yang Ketua Pegawai Eksekutif dan Lembaga Pengarah lapor terus kepada Perdana Menteri pada masa itu, juga memberikan jaminan bertulis kepada Goldman Sachs untuk setiap transaksi yang tidak ada perantara yang terlibat," kata DuVally lagi.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menubuhkan dana 1MDB pada tahun 2009 dan Jabatan Kehakiman AS menganggarkan AS$4.5 bilion telah disalahgunakan oleh pegawai dana peringkat tinggi dan rakan-rakan mereka antara 2009 dan 2014.

Menurut DuVally, bank itu tidak diberi peluang untuk mempertahankan diri sebelum pemfailan tuduhan itu dan akan mencabar dakwaan itu.

"Tuduhan itu tidak mempengaruhi keupayaan Goldman untuk menjalankan perniagaan semasa kami di seluruh dunia," katanya lagi.

Saham Goldman Sachs susut 2.8 peratus pada AS$167.92 di Bursa Saham New York pada hari Isnin, tahap terendah stok bank simpanan telah tenggelam sejak akhir September 2016.

Goldman Sachs telah diteliti untuk peranannya dalam menaikkan AS$6.5 bilion melalui tiga tawaran bon untuk 1MDB, yang menjadi subjek penyelidikan di sekurang-kurangnya enam negara.

Penganalisis berkata pada Isnin bahawa para pelabur menjangkakan pihak berkuasa Malaysia akan memfailkan tuduhan terhadap Goldman Sachs dan ia akan mendapatkan denda termasuk AS$600 juta dalam yuran Goldman yang diterima untuk perjanjian itu dan hasil bon bon yang bernilai AS$2.7 bilion yang didakwa tidak disalahgunakan.

Malaysia juga berkata akan mendapatkan tempoh penjara sehingga 10 tahun bagi setiap individu yang dituduh.